Als organisatie sta je graag in de kijker. Je hebt iets te melden en wil dat de media dat nieuws brengen, zodat iedereen op de hoogte is. Het is bovendien “free publicity” en dat is mooi meegenomen. Maar hoe stel je een goed persbericht op? En hoe zorg je dat het ook opgepikt wordt? Wij helpen je met deze vijf tips op weg.
Hoe erg je ook overtuigd bent van een product of trots bent op die ene grote klant, een commerciële boodschap bevat volgens journalisten weinig of geen nieuws. Hou dus in het achterhoofd dat jouw bericht maatschappelijke waarde en relevantie moet hebben. Kies daarom de juiste invalshoek en neem de verwezenlijkingen van je organisatie kritisch onder de loep. Waar sta je vandaag als organisatie? En hoe past een nieuwe ontwikkeling binnen de verdere groei en strategie van de organisatie? Maak beter halfjaarlijks de balans op en kader elementen, zoals een innovatie, een nieuwe campagne of de zoektocht naar personeel, binnen een breder verhaal.
Journalisten worden overstelpt met berichten en vragen, en ook zij zien soms door de bomen het bos niet meer. Trek daarom hun aandacht met een titel die in het oog springt en vertel in de inleiding, die ongeveer vijf zinnen telt, duidelijk waar het over gaat en wat het nieuws precies is. Zorg dat het hele verhaal ook behapbaar is, zodat elke journalist er elementen kan uitnemen die hij voor zijn doelpubliek belangrijk vindt. Zorg steeds een kwalitatieve, sprekende foto met de protagonisten. Die vergroot de kans dat het bericht opgepikt wordt.
Als je persbericht helemaal op punt staat, komt het erop aan de juiste perscontacten te benaderen. Dat is specialistenwerk. the content company beschikt over een uitgebreide database om jouw bericht onder de aandacht te brengen van geïnteresseerde journalisten. We analyseren grondig welke thema’s relevant zijn voor welke redacties en vakbladen.
Timing is everything. Onze ervaring leert dat je beter ’s ochtends en in het begin van de werkweek een persbericht uitstuurt. Soms kiezen we ook voor een bredere aanpak en nodigen we de pers terplekke uit om zelf een nieuwe investering te ontdekken of de opening van een bijkomend filiaal of een evenement bij te wonen. Bovenal gaat het erom om de opportuniteiten te zien en in te spelen op wat er leeft. Vaak biedt de actualiteit immers een kapstok om de expertise van jouw organisatie ook onder de aandacht te brengen.
Een persbericht brengt in de meeste gevallen een positieve boodschap. Maar soms zijn er ook minder prettige berichten die moeten worden gemeld, over het tijdelijk stilleggen van een afdeling, een terugroepactie of zelfs een reorganisatie. Vergeet bij elke externe communicatie niet om ook intern te communiceren – bij voorkeur gelijktijdig. Zo vermijd je dat betrokken medewerkers en stakeholders het nieuws via de media moeten vernemen.
Ziezo, je bent helemaal om jouw nieuws te verspreiden naar de media. Heb je daar graag hulp bij ervaren experts? the content company staat alvast klaar om van jouw verhaal ‘the talk of the town’ te maken.
Brussel: E. Osayandestraat 5 bus 5, 1000 Brussel
Brugge: Blokstraat 25, 8000 Brugge
info@thecontentcompany.be
©The Content Company BV – BE 0842.897.732 – all rights reserved – disclaimer – privacy & cookie policy