Podcasts zijn hot. De afgelopen jaren evolueerde dit medium van een nicheproduct naar een breed verspreidde mediavorm die maar blijft groeien. Podcasts bieden ook voor jouw bedrijf of organisatie mogelijkheden om boodschappen te verspreiden of je imago te versterken. Wil je nadenken over een eigen podcast, dan helpen we graag op weg met deze tips.
Podcasting heeft – zeker voor zij die er geen of weinig ervaring mee hebben – een hoog doe-het-zelf-gehalte. Men denkt: een persoon met een verhaal, een microfoon, een opnametoestel en een internetaansluiting om het online te gooien, meer heeft een podcastmaker niet nodig om zijn of haar ei te kunnen leggen. Dit romantische beeld stemt helaas niet overeen met de werkelijkheid. Een professionele podcast vergt een doordachte aanpak en een goede voorbereiding.
Wie wil podcasten moet van vele markten thuis zijn, gaande van hosten of interviewen over storytelling en montage, maar even goed (muziek-)producing, sound design, marketing, data-analyse en business intelligence. Een belangrijke tip voor mensen die willen starten met podcasting is dan ook: besef welke stappen nodig zijn om tot een afgewerkt product te komen. Een goede voorbereiding is het halve werk. En vooral: besef dat het gaat om een teamsport.
Besef dat het werk nog niet af is wanneer je podcast online staat. Als je het potentieel er echt wil uithalen, moet je dit zien als een product waarmee je in interactie kan gaan met je doelpubliek. Dat kan via posts op je website, via je nieuwsbrief of je eigen sociale mediakanalen, maar evengoed via gerichte advertenties.
De interactie betekent natuurlijk ook dat al tijdens de voorbereiding aandacht besteedt aan wat er gezegd wordt in de community. Zo kan je in de podcast inspelen op de verwachtingen van je publiek en de luisteraars aanspreken. Het helpt je om de juiste ‘call-to-action’ te vinden als je jouw podcast promoot. En op basis van de reacties kan je ook de content bijschaven voor volgende podcast-uitzendingen. Deze vorm van community building vraagt dus aandacht.
Een audio-verhaal op de wereld loslaten levert je heel wat informatie op. Wie heeft er geluisterd? Hebben ze het hele verhaal uitgeluisterd of haakten ze onderweg af? Via welke kanalen heb je luisteraars bereikt? Maar evengoed: wat zijn de indirecte gevolgen voor jouw organisatie? Hebben de luisteraars van je podcast ook je website bezocht of extra info gevraagd?
Door de beschikbare luisterdata goed te capteren en te analyseren, vind je antwoorden die van goudwaarde kunnen zijn. Deze data verzamelen doe je, naast klassieke analytics evenzeer door het juiste hosting– of distributieplatform te kiezen, die al deze data voor jouw podcastepisodes bijhoudt. Bekijk dus goed welke de opties zijn.
Podcasting beïnvloedt ons luistergedrag. We zijn selectief in de keuzes die we maken, en als het ons niet (snel genoeg) boeit, haken we af. De belangrijkste boodschap is dus: zorg dat je opvalt en de luisteraar weet te boeien. Dit brengt ons bij de keuze voor het juiste format of concept. Podcasts zijn er namelijk in heel wat vormen, gaande van het klassieke interview en een panelgesprek over een documentaire tot zelfs een totaal fictief verhaal. In de praktijk zien we ook dat er allerlei mengvormen ontstaan, die door hun originaliteit vaak meer impact genereren.
Met andere woorden: durf creatief na te denken over je podcast design. Stel je de vraag welke vertelvorm zich het best leent om jouw verhaal te vertellen aan je doelpubliek. Beschouw een branded podcast in geen geval als een lang uitgesponnen reclameboodschap, maar als een manier om je waarden en eigenheid te duiden en je band met je publiek te versterken.
Brussel: E. Osayandestraat 5 bus 5, 1000 Brussel
Brugge: Blokstraat 25, 8000 Brugge
info@thecontentcompany.be
©The Content Company BV – BE 0842.897.732 – all rights reserved – disclaimer – privacy & cookie policy